zondag 29 mei 2016

De Mustang tijdens de Ramble Rally

Video: zo werd de Mustang ontvangen bij het aanrijden............


De Mustang was goed en wel 600 kilometers getest in Nederland. Dat was onvoldoende en problemen en mankementen waren te verwachten. Dat begon ermee dat door de bagage van JJ en Zoë de auto achter flink doorzakte waardoor het incidentele aanlopen van de rechtsachter band tegen het spatbord veel vaker voorkwam. Schuiven met bagage, de gereedschapskist in de neus van de Porsche in plaats van achterin de Mustang brachten matig soelaas; een volle dank benzine (> 80 liter) daarentegen verergerde het probleem direct. Elke stop werd de achterband gecontroleerd op eventuele slijtage en gelukkig viel het inslijpen van het spatbord op de band enorm mee. Een geluk bij een ongeluk. We zullen trachten dit op te lossen door hulpveren of luchtbalgen bij de bladveer te monteren.

Ander probleem dat is gebleven is het feit dat de motor maar niet op bedrijfstemperatuur wil komen. Waar de Porsche al snel een olietemperatuur van 90 graden bereikt en ook niet veel hoger komt; ook niet bij stevige inspanning, komt de meter van de Mustang zelden boven de 50 graden in het carter. Afdekken van de oliekoeler is onvoldoende geweest en er moet worden getest zonder oliekoeler die zonder dat de thermostaat open gaat toch al een kleine hoeveelheid olie doorlaat. En door het verwijderen van de oliekoeler neemt de totale voorraad af waardoor de temperatuur wellicht ook zal stijgen.

De volgende pechsituatie was een losgelopen bovenste dynamo bout, die bij vast-trekken nog heel losjes aanvoelde. Gelukkig zat de bout er nog in; als ie was verdwenen was uitval al eerder aan de orde geweest. Waar haal je zo'n bout met Amerikaanse draad in Tsjechie of Polen? Met ducttape rond de kop van de bout om los trillen tegen te gaan ging het verder prima. Thuis met loctite fixeren. Weer een geluk bij een ongeluk is dat de ventilator waar de bout tegen aantikte niet is beschadigd.




Afbeeldingsresultaat voor universal joint mustang 1965


Dat vervolgens de kruiskoppeling achteraan de cardanas het begaf zal het resultaat zijn een losgetrilde moer op de U-bolt (zie hierboven) of  het verslijten van een lager aan de kruiskoppeling. Laten we niet uit het oog verliezen dat de aandrijving werd blootgesteld aan krachten die er nooit zijn geweest en dat dit onderdeel misschien al meer dan 50 jaar onder de auto heeft gezeten.

De hoop is nu dat de cardanas niks heeft geraakt toen ie loskwam en dat ie er niet uit is gevallen met het transport. De Oostenrijkse garagist die de ''taxatie'' deed voor de ANWB gaf aan dat de reparatie moest worden uitgevoerd door een specialistische garage en da de kosten meer dan 2000 euro zouden bedragen. De ANWB heeft prima geholpen en voor uitstekend vervangend vervoer gezorgd waardoor de rit door JJ en Zoë kon worden voortgezet. De huurauto wordt vanmiddag op Zestienhoven teruggebracht.

Voorts was er geen sprake van olieverbruik; wel bleek de Mustang heel dorstig en 5 tot 5,5 kilometer te doen met een litertje benzine.......



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plaats gerust een reactie!