zondag 3 januari 2016

rekenwerk voor de acheras

Met behulp van zeer zinnige opmerkingen vanuit het forum (www.dmff.nl) en wat onderzoek en rekenwerk ben ik tot een keuzemogelijkheid gekomen tussen twee verschillende eindoverbrengingen en daar moet aanstaande donderdag een ''ei over worden gelegd'' als we aan het sleutelen gaan. Hieronder de calculaties. Waar we over na moeten denken is hoe gemakkelijk we kunnen wegrijden in 1, of de versnellingen goed overlappen om te kunnen doorschakelen en bij welke snelheid we willen kruisen bij welk toerental. Dit in verband met de rust in het interieur EN het benzineverbruik.

Lager dan 3,25 zal niet gaan omdat het Torsten sperdifferentieel dat gemonteerd moet worden dat niet toestaat.
Hoger dan 3,50 wil ik eigenlijk niet omdat er dan bij 100 km/h best wel veel toeren moeten worden gemaakt.

De (theoretische) topsnelheid is ruim OK. Ook bij de hogere differentieel ratio.

NB Differentieel ratio is het aantal keren dat de achteras ronddraait tegenover één omwenteling van de inkomende as (vanuit de versnellingsbak).

speed in various gears using a 3.25 differential ratio

versnelling
1
2
3
4

v-bak ratio
2,31
1,69
1,29
1,00

rpm
km/h
km/h
km/h
km/h

1000
16
23
29
39

1500
24
34
45
58

2000
32
45
60
77

2500
40
56
74
97

3000
48
68
89
114

3500
56
79
105
134

4000
64
90
119
153

4500
72
101
134
172

5000
80
113
148
192

5500
89
124
163
211



speed in various gears using a 3.50 differential ratio

versnelling
1
2
3
4

v-bak ratio
2,31
1,69
1,29
1,00

rpm
km/h
km/h
km/h
km/h

1000
14
21
27
35

1500
23
32
42
53

2000
31
42
55
71

2500
37
53
69
89

3000
45
63
82
106

3500
53
74
97
124

4000
61
84
111
142

4500
68
95
124
159

5000
74
105
138
177

5500
82
115
150
196



bandenmaat achter 235/60x15

diameter banden achter: 26,1 inch
1 mijl = 1,609344 km





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plaats gerust een reactie!